Didaktik og læring med digitale teknologier

Temaer er her: Didaktisk design, Web 2.0, Flipped Learning, Læremiddelkultur

Multimodal læsning i en skolekontekst:

Forudsætter at tekster læses/se/høres flere gange, hvor man ved hver gennemlæsning ”har forskellige briller på.” Teknikken ser jeg som en mulighed ved tekster som er svære at få hul på eller forstå sammenhængen i. Det er selvfølgelig individuelt, hvornår man oplever en tekst som svær, men typisk er det for mit vedkommende stof, som jeg ikke i forvejen ved noget om eller meget lidt om, eller tekster som jeg ”skal” læse og forholde mig til selv om de ikke har min store interesse. Ved tekster som omhandler emner, jeg ved noget om i forvejen eller interesserer mig for, går det meget nemmere. Jeg tænker at de fleste har det på samme måde, altså at det først og fremmest er lysten der skal være tilstede.

Med hensyn til en stor del af eleverne på en erhvervsuddannelse, som tilhører en generation, hvor alt helst skal overstået på et øjeblik, ”hvis mig det lige hurtigt” siger de ofte, er det nok noget op ad bakke, at gennemføre multimodal læsning uanset om det drejer sig om at læse/se/lytte, da de slet ikke har tålmodighed til at gennemføre processen.

Om teknikken kan anvendes på gymnasiet, hvor eleverne generelt er mere boglige og arbejder med tekstanalyser mv. tror jeg mere på, men jeg ved ikke nok om undervisningen på gymnasier til at have en kvalificeret mening om det. Men jeg tror, det er noget man kan øve på gymnasiet, for at havde det trænet til en eventuel videregående uddannelse.

 

Multimodal ”læsning” på http://www.dr.dk/ultra/forside:

I mit forsøg med multimodal læsning på ovenstående hjemmeside skete følgende:

Jeg tog et hurtigt overblik over siden (overblikslæsning) og konstaterede at det meste handlede om noget med dyr, jeg fandt altså en relation mellem de forskellige tekster/indlæg (relationslæsning) Jeg valgte en af teksterne, som handler om at lave et mindested for sit kæledyr. Det handler altså om at begrave sit kæledyr et sted, som han så oplyser på siden og dermed også kan se, hvor andre har begravet deres kæledyr. (overblikslæsning eller nærlæsning, eller nok nærmere noget midt imellem) Mistede dog hurtigt interessen for siden og gik tilbage til forsiden for at få et nyt overblik og vælge en anden tekst. Noget med at frivillige tæller bævere, det var interessant, da en jeg kender for nyligt fortalte, at hun skulle tælle bævere. Så denne tekst på ca. 10 linjer blev læst (nærlæsning) og her savnede jeg faktisk at kunne trykke på et link for at komme til flere oplysninger, men den mulighed var der ikke.

Så hvis emnet interesserer en, er der en chance for at man kommer i gang med multimodal læsning.

 

QR-koder:

Jeg har læst en del i ”Kurt og Kubik-knægtene” og kunne næsten ikke stoppe igen, jeg var i flow. Det er lige den teknologi jeg selv har tænkt meget over, at jeg ville se om jeg kunne få indført i værkstedet her i min nye afdeling; Snedkerafdelingen.

Jeg har lavet de første forsøg med QR-koder og eleverne var straks med på den. Må vi gå på YouTube i undervisningen, spurgte de næsten skeptisk, som om de troede at jeg tog gas på dem.

Hen ad vejen kan jeg måske også få dem til at producere noget selv, men et skridt af gangen. Jeg er stadig den nye lærer og skal lige accepteres helt først.

Prøv at følge linket og se hvor du havner:

stick til visitkort

 

Eleverne fandt straks ud af at de havde fået en indgang til min hjemmeside om PD via mit visitkort, de syntes det var sjovt at prøve og indholdet var vist ikke lige noget for dem, og det kan jeg sådan set godt forstå.

Men det skal der arbejdes mere med på et tidspunkt om ikke andet så i forbindelse med min skriftlige opgave.

Så udfordringen må være at finde noget passende interessant som eleverne lærer noget ved, så det ikke bare bliver underholdning for underholdningens skyld. Om eleverne er teknisk overlegne i forhold til mig, ser jeg overhovedet ikke som noget problem. Det kunne jo være at jeg kunne lære noget nyt af dem, rent teknisk, og så koncentrere mig mere om at tænkte didaktik og dermed taktik. Altså, hvad kan vi bruge de nye værktøjer til og hvornår skal vi bruge dem? Skal det bare være en pause/et pusterum i den ”normale” undervisning eller kunne de erstatte noget af det vi ellers gør, det sidste må være målet.

Nå, jeg er ikke færdig med ” Kurt og Kubik-knægtene” fik bare lige behov for at få skrevet nogle af mine tanker ned.

 

Computerspil:

Efter at have set Peter Holmboes video om computerspil og læst lidt kommer her mit lille indlæg.

Jeg spiller ikke selv computerspil og har heller ikke børn der gør det, så derfor er det mere mine holdninger der kommer til udtryk her frem for mine erfaringer. Jeg har spillet computerspil som teenager, dengang på en C64.

Jeg betragter computerspil som underholdning og tidsfordriv og har aldrig overvejet at bruge det i en undervisningssammenhæng på erhvervsskolen. Men ind i mellem er der også brug for et afbræk her på stedet og da kunne man måske godt arbejde med et spil, der ikke blot var underholdning, men også var relevant i forhold til det, der ellers foregår på uddannelsen.

Jeg har enkelte gange oplevet at elever, som har været ved at lære et nyt 3D tegneprogram, har sagt, at det er lidt ligesom at spille computerspil. De har altså følt sig underholdt samtidig med, at de har været i gang med at lære noget nyt. De har været i flow.

Det er ok, at undervisning og læring er underholdende, men det må ikke være et krav at det skal være underholdende, for at man gider beskæftige sig med det. Som i et spil, må der gerne være en belønning i den anden ende, om der er at vinde spillet, eller om det er at mestre det man har arbejdet med at lære, kan vel næsten sidestilles, hvis jeg skal forsøge at sammenlige spil med læring.

Jeg mener, at computerspil langt hen af vejen er en parallelverden til den virkelige verden og at der er risiko for, at spillere lever for meget at livet i den parallelle verden. De begynder måske at opføre sig i den virkelige verden, som de kan komme afsted med at gøre i den parallelle verden. Og det ser jeg som et kæmpe problem. Grænserne for hvad man kan tillade sig, skrider stille og roligt, eller måske endda lynhurtigt. Om man bliver voldelig af at spille voldelige spil? Ja, det tror jeg nogle gør, om de var voldelige i forvejen? Ja måske, men så bekræfter spillet dem måske i, at det er ok at være voldelig.

Jeg mener, at voksne skal følge med i hvad børn og unge foretager sig på deres PC, hvilke spil de spiller, hvad det er for sociale kredse de er i osv. Det er ikke anderledes end at voksne også bør følge med i, hvad børn og unge foretager sig i den virkelige verden.

 

Web2.0 og Flipped Learning.

Efter at have set diverse videoer om didaktiske overvejelser, læringsdesign og læremidler kommer her min beskrivelse af et didaktisk design for elever i snedkerafdelingen.

I mit didaktiske design tager jeg udgangspunkt i et konkret problem jeg har observeret i afdelingen:

Når eleverne er i værkstedet arbejder de i starten med de samme opgaver med i forskellig tempo, så en fælles instruktion er for nogle elever alt for tidligt i forhold til det de er i gang med og for nogle for sent.

Men de fleste har brug for en form for instruktion for at komme videre med den opgave de er i gang med, instruktionen kunne derfor optages som billeder eller på video, gerne af eleverne når de har øvet sig på opgaven, så billeder/videoen er tilgængelig for de næste elever/næste hold.

Jeg vil altså have eleverne til at anvende it-teknologi i form at optagelser til i fællesskab at formidle noget viden videre og vise deres opnåede færdigheder til andre elever.

Ved den færdige fysiske opgave kunne der være påsat en QR-kode, således at eleven, der skal i gang med opgaven, kan skanne koden og dermed se en optagelse af, hvordan andre elever har grebet opgaven an.

Ved at det er elever der producerer forventer jeg at der kommer fokus på de dele af opgaven som de syntes var særlig udfordrende, spændende, sjov, frustrerende eller hvad de nu har fået ud af det.

Af it-værktøjer er der brug for:

Et optager/redigeringsværktøj f.eks. Animoto http://animoto.com/

En QR-kode generator f.eks. QR Stuff www.qrstuff.com

Et sted at uploade videoer f.eks. YouTube http://www.youtube.com/