Teknologiforståelse og -håndtering

Temaerne her er: De digitale indfødte, at præsentere sig selv på nettet mv.

Indlæg om det 21. århundreds digitale unge:

Holder det? Dur det? Giver det mening? Er det lærerens opgave?

Og er de så meget anderledes end unge fra det 20. århundrede? De er i hvert fald ikke blevet født med en digital dims i hånden, selvom nogle nok vil påstå det, men det er tæt på. De unge på erhvervsuddannelserne i dag er som deres jævnaldrende flittige brugere af diverse digitale dimser og platforme. Og i dag er det jo ikke noget problem for en 3 årig at betjene en IPad, så udviklingen går nok kun i én retning, vi bliver mere og mere digitale og mere og mere afhængige af at være det.

Men vi der ikke er digitalt indfødte, kan da heller ikke undvære det digitale i vore hverdag, vi er nok bare lidt længere om at tage nye teknologier til os, vi lader lige de unge teste det først og vi har nok også en mere kritisk holdning til det. Men langt hen af vejen tager vi det også til os, bare i mindre bidder og med større skepsis.

De digitale unge udviser større mod (vi ældre kalder det ind i mellem dumdristighed) men sådan har det vel altid været også dengang der ikke var noget, der var digitalt.

Ja, det holder og det dur og det giver mening, hvis det bruges, der hvor det har relevans ikke mindst i en skolesammenhæng. Det giver god mening at f.eks. en instruktion i et tømrerværksted ikke kun kan ses i det øjeblik læreren viser det, men efterfølgende kan ses igen og igen og på det tidspunkt hvor det er relevant for den enkelte elev, og så er det da oplagt at optage det, så de unge kan se det på deres mobile dimser, på det tidspunkt hvor de har brug for det.

I skolesammenhæng er det i bund og grund lærens opgave at stille sig til rådighed for eleverne og hvis udviklingen går i retning af, at samfundet bliver mere digitalt, så er det naturligt nok at skolen også bliver mere digital, hvis skolen stadig skal være en aktiv del af samfundet og det skal den selvfølgelig.

Så lærerens opgave kunne være, sammen med eleverne, at finde ud af, hvor det giver mening af tage hvilket digitalt medie i brug og til hvad?

Se min YouTube video om de digitalt indfødte her: https://youtu.be/CP3sMNlq07Y

Se også mit Multimodale selvportræt her: https://youtu.be/9TlK4OPMc-w

Hvis du ikke syntes det er særlig multimodalt, så har du formentlig ret, men jeg øver mig stadig i at bruge Screencast-o-Matic og jeg syntes selv der er sket fremskridt, der er i hvert fald ikke nær så mange æææ’er og øøø’er som i min video om de digitalt indfødte 🙂

Hvis du hellere vil se mit nye visitkort, som skal lokke flere brugere til denne side så se det her: http://clab48.wix.com/minhjemmeside